Jak vypadá úspěšná a efektivní prezentace

Co činí veřejný proslov úspěšným? Jak vypadá efektivní prezentace (ať už obchodní nebo jakákoliv jiná), která zanechá v publiku dojem a dosáhne úspěchů, které jste si vytyčili? Zde jsou čtyři charakteristiky úspěšného veřejného proslovu.

Stručnost

Jak uvádí INC.com, čím stručnější, kratší a údernější váš projev je, tím lepší. Poté, co si sepíšete první draft vašeho projevu, ho seškrtejte a přepište. A potom ho znovu seškrtejte a ještě jednou. A poté si ho pomalu přečtěte i s pauzami a pravděpodobně zjistíte, že je stále ještě dvakrát delší, než by být měl. Soustřeďte se ve vašem projevu spíše na kvalitu než na kvantitu a snažte se být tak struční, jak jen je to možné.

Pozornost soustředěná na samotného řečníka

Pokud máte k dispozici prezentaci, obrazovku nebo jinou formu vizuální pomoci, nepřehánějte to s ní. Proslov je hlavně o tom, co říkáte a jak působíte. Pokud se budete snažit schovat se za projekci nebo obrazovku, lidé vás nebudou vnímat. V prezentaci byste měli ukazovat spíš osnovu nebo nějaké doplnění toho, co říkáte, nikoliv samotný obsah. Nenechte vizuální pomůcky, aby odváděly pozornost publika od vás samotných.

Vhodná a doplňující řeč těla

Zatímco většina lidí se při přípravě zaměřuje na cvičení svého mluveného projevu, hodně z nich bohužel zapomíná na to, že 80% komunikace probíhá neverbálně. Věnujte proto pozornost i svým gestům, postoji, pohybu po jevišti, pohybům očí nebo výrazům tváře. To vše hraje zásadní roli v tom, jak posluchači podvědomě vnímají váš projev. Proto by měly neverbální signály, které k obecenstvu vysíláte, vždy reflektovat obsah, který aktuálně v danou chvíli v projevu předáváte.

Pauzy a důrazy

Mnoho lidí se bojí ticha. Chybou řady veřejných projevů je to, že řečníci snaží za každou cenu pořád mluvit, nedělají pauzy a snaží se na své obecenstvo vyhrknout co nejvíce informací najednou. Přitom pauzy v projevu jsou nejenom žádané, ale zcela nezbytné. Musíte obecenstvu dát čas na to, aby vstřebali a postupně vnímali to, co říkáte. Dobře zvolenou pauzou také můžete svému projevu dodat důraz ve chvílích, kdy chcete něco vypíchnout. Nebojte se tedy pauz, mluvte pomalu, dělejte mezery za každou větou a využívejte ticho ve svůj prospěch.

 

-mm-

Zdroj: Inc.com - portál amerického magazínu Inc. pro začínajcí podnikatele

Jak začít Selflearning používat?

Abyste měli jistotu, že Selflearning funguje, máme pro vás ukázkovou variantu na měsíc zdarma.

Vyzkoušet zdarma
Průběžně sledujete trendy a vývoj v oblastech, které vás zajímají
Získáváte návody a tipy, které jsou ihned využitelné v praxi
Vzdělávat se můžete na pracovišti i z domova