Studie společnosti Eskimoz, kterou cituje Forbes, hodnotila odolnost různých profesí vůči AI podle dvou kritérií: nutnosti lidské interakce a pravděpodobnosti automatizace. Čím více je daná práce závislá na lidském faktoru a čím menší je šance, že ji AI nahradí, tím vyšší skóre odolnosti proti AI získala. Tato studie pak na základě těchto kritérií přišla s následujícím seznamem sedmi pozic, které umělá inteligence v dohledné době nahrazovat nebude.
Právníci
„Právničina“ je z velké části o lidské interakci. Navíc zahrnuje složité právní rozhodování a lidský přístup k analýze zákonů i judikatury. A právě to jsou věci, které umělá inteligence zatím nedokáže plně zastoupit.
Pracovníci ve zdravotnictví
Přes 89 % činností doktorů, zdravotníků, sester a nezdravotnického personálu v nemocnicích a na klinikách zahrnuje kontakt s lidmi.
HR manažeři
Empatie, mezilidská komunikace, rozhodování s přihlédnutím k lidské rovině problémů. To jsou věci, které AI zkrátka neumí, ale na kterých stojí práce personalistů.
Provozní manažeři
Restaurace, hotely, ale třeba i továrny. Všechny tyto prostory by se bez provozních manažerů neobešly – a přítom více než 80 % jejich práce zahrnuje přímou interakci s lidmi. Právě proto se provozní manažeři AI bát nemusí.
Vedoucí týmů
Schopnost řídit týmy a řešit lidské problémy je těžko automatizovatelná. A lidé se nebudou chtít nechat řídit stroji. Proto se ani týmoví vedoucí nemusí o svá místa příliš bát.
Učitelé, lektoři a specialisté na vzdělávání
I když může umělá inteligence ve vzdělávání pomoci, lidská interakce zůstává v procesu učení stále klíčová a nezastupitelná.
Architekti
Architekti kombinují kreativitu, technické myšlení a práci s lidmi. A i když by technickou stránku tohoto oboru AI pravděpodobně již obstojně zvládla, kreativita a interakce s lidmi ji zkrátka nejde.
-mm-