Podřízené musíte vést srdcem. Jaké jsou zásady emočního řízení lidí

Vedení lidí ani zdaleka není jenom o číslech, racionálních argumentech, tabulkách a administrativě. Efektivní leaderhsip vyžaduje, aby se manažer dovedl napojit na emoční vnímání svých podřízených a uměl s jejich emocemi (a i s těmi svými) pracovat. Jedině tak budou v týmu všichni spokojení a tým bude prosperovat. Zde jsou proto zásady emočního řízení lidí, které by měl každý manažer znát.

Vytvořte prostředí, ve kterém se řadoví pracovníci nebojí vyjadřovat své emoce a mluvit o nich

V první řadě je podle Entreprenur.com nutné, abyste v rámci svého týmu vytořili prostředí, ve kterém se pracovníci nebojí mluvit o tom, jak se cítí, jestli jsou z něčeho frustrovaní, unavení nebo naopak veselí. I když by mělo vaše pracovní prostředí zůstat profesionální, měli by zároveň pracovníci cítit, že mohou o emocích a psychologických otázkách mluvit. Jedině tak budete vědět, jak se vaši podřízení doopravdy cítí, a budete moci s jejich emocemi pracovat nebo na ně reagovat.

Dejte svým podřízeným určitou vizi, ke které mohou směřovat

Motivace funguje daleko více na základě emocí než na základě čísel a exaktních hodnot. I když pracovníkovi slíbíte za určitou práci odměnu, dotyčný pracovník se těší nikoliv na peníze samotné, ale na to, co si za ně pořídí a jak se přitom bude cítit. Emoční vedení lidí a jejich motivace vyžadují, abyste svým podřízeným představili určitou vidinu do budoucna, ke které mohou směřovat a ke které budou mít nějaký emoční, osobní vztah. Jedině tak budou pracovníci motivovaní udělat pro dosažení této vize to, co je potřeba.

Lépe poznejte své vlastní emoce a zvyšte si svou emoční inteligenci

Jen těžko můžete pracovat s emocemi podřízených, pokud se nevyznáte v těch svých nebo pokud své pocity neumíte korigovat. Vnímejte sami sebe a své emoce, zvyšte svou emoční inteligenci a naučte se ovládat své emoce tak, abyste jimi mohli v pozitivním slova smyslu ovlivňovat i své podřízené.

Buďte pozitivní a oceňujte své podřízené

Nejzákladnější emocí, kterou musíte jako manažer šířit, je pozitivita. Mějte určitý nadhled a hledejte nikoliv problémy, ale příležitosti. Díky tomuto přístupu se budou vaši podřízení cítit lépe, jelikož podřízení vždy podvědomě částečně kopírují emoce svého nadřízeného. Nezapomeňte také podřízené oceňovat a veřejně chválit za dobře odvedenou práci. I když to mnoho lidí nepřizná, pochvala od nadřízeného je skutečně významným motivátorem do budoucna.

 

-mm-

 

Zdroj: Entrepreneur.com - portál předního amerického časopisu pro podnikatele

Jak začít Selflearning používat?

Abyste měli jistotu, že Selflearning funguje, máme pro vás ukázkovou variantu na měsíc zdarma.

Vyzkoušet zdarma
Průběžně sledujete trendy a vývoj v oblastech, které vás zajímají
Získáváte návody a tipy, které jsou ihned využitelné v praxi
Vzdělávat se můžete na pracovišti i z domova