Zástupci generace Z, tedy lidé narození zhruba mezi lety 1997 a 2012, dnes již tvoří přes čtvrtinu světové pracující populace. A jejich podíl na pracovním trhu bude nadále rapidně narůstat. Jedná se o generaci, kterou ostatní považují stále za „tu mladou, novou“ skupinu pracovníků a která má svá specifika. I přestože jsou všichni lidé individuální a jen těžko lze generalizovat, můžeme statisticky tato specifika rozpoznat a v dnešním článku manažerům poradit, jak mohou zaměstnance z řad generace Z nalákat a jako zaměstnance si je i udržet.
Harmonie mezi pracovním a osobním životem
Dříve mělo ideální vyvážení osobního a pracovního života podobu maximálně jednoho týdne dovolené navíc oproti zákonnému minimu. Dnešní pracovníci však (oprávněně) požadují více. Vědí, že čas je ta nejcennější komodita, a nechtějí dlouhodobě zanedbávat kvůli práci své rodiny, koníčky, osobní rozvoj nebo čas na jiné projekty. Pokud tedy chcete mladé pracovníky nalákat, musíte nabídnout skutečnou flexibilitu. A to třeba znamená i to, že musíte opustit staré myšlení a nabídnout alternativní druhy úvazků a způsobů spolupráce.
Smysluplnost a různorodost práce
Jak uvádí INC.com, v jednotvárné práci pracovník generace Z moc dlouho nevydrží. A pokud vydrží, bude vykazovat jen minimální snahu a po čase buď stejně vyhoří, profesně zcela zakrní nebo odejde. Lidé z generace Z různorodou práci, která jim navíc dává smysl, nejenže požadují, ale především v ní skutečně vynikají. Nabídnout jim takový druh práce je tedy v zájmu všech.
Nový způsob vedení ze strany manažera
Zástupci generace Z očekávají, že jejich nadřízený nebude despotický mikromanažer. A pokud by jim jejich nadřízený příliš detailně nařizoval, co mají dělat, a nedával jim žádný prostor pro vlastní kreativitu, iniciativu a postupný rozvoj, mohou se snadno zatvrdit, ztratit elán a postupně ztratit o svou práci zájem.
-mm-
