Negativní zpětná vazba: Jak ji dávat svým podřízeným

Úkolem manažera je poskytovat podřízeným vhodným způsobem zpětnou vazbu tak, aby věděli, co dělají dobře a v čem by se naopak mohli o něco zlepšit nebo svůj přístup změnit. Tento manažerský úkol v sobě mimo jiné zahrnuje i podávání negativní zpětné vazby. Jak kritickou, negativní zpětnou vazbu dávat tak, aby měla kýžený dopad na výkon a chování podřízeného?

Tyto tipy přinesl server Harvard Business Review.

Buďte objektivní a nechte emoce stranou

Když dáváte podřízenému negativní zpětnou vazbu, nesmíte spoléhat na domněnky či na svoje pocity. Pracujte s jasnými, doložitelnými a objektivními daty. A nechte své emoce stranou.

Nechoďte okolo horké kaše a mluvte jasně

Někteří manažeři neradi dávají negativní zpětnou vazbu, a tak se snaží z nepříjemné situace podvědomě tak trochu vybruslit tím, že při rozhovoru s podřízeným mlží a nepojmenovávají věci pravými jmény. Chudák podřízený pak ale ani často přesně neví, co vlastně dělá špatně nebo jak situaci vnímáte vy. Když už podřízenému kritickou zpětnou vazbu dáváte, mluvte k věci a jasně a pojmenovávejte věci pravými jmény (byť samozřejmě s respektem a bez zbytečné příkrosti).

Využijte sandwichovou metodu

Tato metoda je jednoduchá a umožní podřízenému negativní zpětnou vazbu lépe strávit. Odkazuje na složení sandwiche, který má tři vrstvy – chléb, vnitřek, chléb. Stejným způsobem postupuje i při podávání negativní vazby (vnitřku) a zabalte ji do pozitivní zpětné vazby (tedy chlebu). Začněte něčím, za co podřízeného pochválíte, pak přejděte k negativní zpětné vazbě, a skončete opět na pozitivní notu.

Podejte negativní zpětnou vazbu co možná nejdříve

Stejně jako u pozitivní zpětné vazby platí i u té negativní, že byste ji měli podřízenému podat co možná nejdříve. Jestliže vidíte, že podřízený něco udělal jinak, než byste si představovali, ale další půlrok nic neřeknete a o problému se zmíníte až za dlouhou dobu na pravidelné bilanční schůzce, jen těžko můžete očekávat, že si váš podřízený vezme vaše rady k srdci a zamyslí se nad tím, co by měl dělat jinak. Nenechávejte podřízené v domnění, že se nic neděje, a raději jej konfrontujte hned. Můžete tak předejít i dalšímu prohloubení daného problému.

 

-mm-

Zdroj: Harvard Business Review - zpravodajský portál vydavatelství přední americké obchodní školy Harvard Business School

Jak začít Selflearning používat?

Abyste měli jistotu, že Selflearning funguje, máme pro vás ukázkovou variantu na měsíc zdarma.

Vyzkoušet zdarma
Průběžně sledujete trendy a vývoj v oblastech, které vás zajímají
Získáváte návody a tipy, které jsou ihned využitelné v praxi
Vzdělávat se můžete na pracovišti i z domova