„Change fatigue“: Jak ve firmách vypadá únava ze změny a jak jí lze překonat?

V anglicky psaných zdrojích o vedení lidí a o organizaci firem se můžeme dozvědět o fenoménu, kterému se říká „change fatigue“, neboli únava ze změny. Jedná se o stav, kdy lidé ve firmě pociťují vyčerpání, nezájem nebo odpor ve chvíli, kdy firma prochází častými nebo zdlouhavými změnami. Typicky se tak může dít, když firma prochází transformací nebo se okolnosti, ve kterých pracuje, zkrátka dynamicky mění. „Change fatigue“ se ale může dít i na úrovni týmů. Jak proti této únavě ze změny bojovat a jak ji ve vašem týmu překonat?

Zaměřte se jen na skutečně prioritní změny

Jak uvádí web Management Today, únava ze změn přichází často ve chvíli, kdy je změn nejen hodně, ale kdy mají všechny i stejně vysokou prioritu. Soustředit se na patnáct extrémně kritických změn najednou nelze. Proto je nutné, aby firma (nebo týmoví vedoucí) definovala, které změny jsou skutečně prioritní, a aby se určilo pouze několik málo prioritních změn, na které se všichni budou soustředit především.

Vysvětlete důkladně pracovníkům, proč jsou změny nutné

Únava ze změn má svůj původ často i v nepochopení probíhajících změn. Když připadají zaměstnancům změny zbytečné nebo dokonce kontraproduktivní, o to snáz budou cítit frustraci. Je proto nutné, abyste svým podřízeným dobře vysvětlili, proč jsou změny nutné, a abyste jim na konkrétních příkladech ukázali, proč jsou plánované proměny i v jejich vlastním, osobním zájmu.

Zapojte pracovníky do procesu změny

Pracovníci mohou cítit nezájem nebo odpor ve chvíli, kdy se o změnách rozhoduje, aniž by se jich kdokoliv zeptal na názor. Řešením je nabídnout i řadovým zaměstnancům možnost se na přípravě i implementaci změn podílet a být tak součástí celého procesu.

Poskytněte zaměstnancům maximální možnou podporu a odpovídající školení

Jako zástupci managementu byste měli bojovat za to, aby měli vaši podřízení maximální podporu ze strany vedení. Změny jsou vždy náročné. A proto nesmíte nechat pracovníky takříkajíc „ve štychu“. Poskytněte jim nejvyšší možnou součinnost a flexibilitu a nezapomeňte je dostatečně vyškolit na to, jak se v novém prostředí chovat a jak pracovat.

 

-mm-

Zdroj: Management Today - portál britského manažerského magazínu

Jak začít Selflearning používat?

Abyste měli jistotu, že Selflearning funguje, máme pro vás ukázkovou variantu na měsíc zdarma.

Vyzkoušet zdarma
Průběžně sledujete trendy a vývoj v oblastech, které vás zajímají
Získáváte návody a tipy, které jsou ihned využitelné v praxi
Vzdělávat se můžete na pracovišti i z domova