Každá schůzka, i ta obchodní, je o vyjednávání. Každá ze stran se snaží najít způsob, jak pro sebe z interakce získat maximum, ale (snad) i jak najít určitý kompromis mezi požadavky obou zúčastněných stran. Chcete se naučit lépe vyjednávat? Máme pro vás následujících pět tipů.
Snažte se najít co nejschůdnější řešení pro obě strany
Vyjednávání by nemělo být vnímáno jako přetahovaná nebo jako konfrontace. Zkuste se k celé situaci postavit tak, že se snažíte společně s druhou stranou najít řešení, které je nejvýhodnější pro vás pro oba.
Nedávejte slevu zadarmo
Podle blogu společnosti HubSpot často obchodníci dávají slevy nebo různé výhody ještě předtím, než se k oficiálním cenám klient vyjádří. Nejen že se tak připravujete o výdělek, ale ještě hůře, snižujete v očích klienta hodnotu vašeho produktu, o kterém očividně nemáte sami velké mínění.
Pokud je to možné, sejděte se na neutrální půdě
Pokud budete jednat v kanceláři druhé strany, dáváte jí tím výhodu. Pokuste se schůzku domluvit ve vašich prostorách, případně na neutrální půdě.
Nevěnujte zbytečnou energii na lidi bez rozhodovacích pravomocí
Jednat má smysl pouze s lidmi, kteří mají odpovídající rozhodovací pravomoci. Nijak nesnižujte cenu ani se nebavte o úpravě poměrů, pokud nejednáte s člověkem, který o dané věci rozhoduje.
Za ústupek požadujte ústupek i druhé strany
Jestliže jste nuceni ustoupit ze svých požadavků (například z ceny), nečiňte tak jenom kvůli tomu, že si to klient přeje. Oba dva se navzájem potřebujete a ústupek na jedné straně by měl být vyvážen ústupkem na straně druhé. Vyžadujte proto od zákazníka za váš ústupek nějakou protislužbu.
-mm-
